Jak sprzedawać za pomocą upselling-u?
Czy słyszałeś kiedyś o upsellingu? Jeśli nie, to zapewne zadajesz sobie teraz pytanie co oznacza ten termin. Załóżmy, że masz sklep stacjonarny. Przychodzi do Ciebie klient i wybiera jakiś produkt, ale Ty proponujesz mu podobny, jednak za większą kwotę. Wiesz, że jest to kwota, na jaką klient może sobie pozwolić, a zarazem produkt będzie dla klienta lepszy, np. wygodniejszy (w przypadku ubrań czy butów), trwalszy (kosmetyki do makijażu) lub smaczniejszy (żywność). To właśnie jest upselling i wielu sprzedawców stosuje go już od setek lat. To metoda, która może zostać wykorzystana z ogromną, wzajemną uczciwością pomiędzy sprzedawcą lub wykonawcą usług, a klientem. Tutaj mogą wygrać obie strony: klient dostanie produkt lub usługę lepiej do niego dostosowaną, a sprzedawca zyska więcej pieniędzy. Niestety, ale metoda ta jest również wykorzystywana z chęcią otrzymania przez sprzedawcę wyłącznie jak największej kwoty za cenę dobra klienta, który może być w późniejszym czasie nie zadowolony z tego, co kupił za poleceniem sprzedawcy. Dlatego na początku termin upsellingu może być źle odbierany, ale należy wyjaśnić, że to od sprzedawcy zależy jak wykorzysta tę metodę marketingowo-handlową, ponieważ można to zrobić z empatią oraz szacunkiem do klienta. W dobie technologii ważne jest odpowiednie prowadzenie sklepu internetowego. Upselling znajduje swoje zastosowanie również tutaj poprzez wyświetlanie klientom bardziej opłacalnego dla obu stron produktu jako propozycji w zamian za tańszy, jednak mniej odpowiedni – jaki jednak klient zamierza kupić lub się nad nim zastanawia.
Sprzedawca jako ekspert
Prawdziwy upselling uczy szacunku. Zdarza się, że klient jest świadomy procesu, jaki zachodzi w jego trakcie i rozumie, że przecież sprzedawca chce zarobić godne pieniądze. Daje mu więc taką możliwość ciesząc się jednocześnie z produktu, ponieważ wie, że osoba, od której kupuje jest specjalistą i nie poleciła by mu czegoś, z czego nie będzie zadowolony w czasie używania. W ten sposób mogą nawet nawiązywać się dobre znajomości. Stosując upselling możesz zyskać wielu stałych klientów, którzy nie dość, że będą do Ciebie wracać, to jeszcze ściągną nowe osoby zainteresowane Twoimi produktami lub usługami, bo przecież dobry sprzedawca jest na wagę złota w świecie przepełnionym wszelakimi ubraniami, meblami, itd. Jeśli ludzie kupują u Ciebie w sklepie internetowym, daj im możliwość wystawienia Ci opinii. Znajdą się osoby, które będące pod wrażeniem kompleksowej obsługi i wystawią Ci pozytywną opinię, co zachęci innych internautów do zakupów przez Twoją stronę.
Dobro klienta jest ważne
Warto się postarać, by Twoje metody marketingowe były fair wobec klienta, a upselling daje taką możliwość, jeśli będzie przejrzysty. Dzisiaj klienci szukają sprzedawców, którzy nie wcisną im czegoś na siłę, byleby tylko było z tego więcej zysku finansowego. Poszukują takich, którzy wykazują się empatią i są w stanie ich zrozumieć. Oczywiście – w przypadku algorytmu – nie możemy mówić o uczuciach, ale kierowaniu się pewnymi zasadami – np. że klient nie będzie chciał kupić produktu zbyt drogiego.