Content marketing – opis i przykłady

Content marketing – opis i przykłady

Budowanie marki w internecie wymaga stałego kontaktu z odbiorcą, co możemy zrobić poprzez stałe publikowanie treści we wszystkich kanałach promocji. Oczywiście treści nie mogą być przypadkowe, a muszą być wartościowe, tak żeby nasza marka kojarzyła się w sposób pozytywny. Wszystkie działania z wykorzystaniem treści, najczęściej w formie tekstowej lub video to content marketing. Dlaczego ten typ marketingu jest tak ważny i co warto wiedzieć?

Content marketing co to?

Ten typ marketingu to dosłownie marketing z wykorzystaniem treści, a jego celem jest poszerzanie grona odbiorców i budowanie marki za pomocą treści, które stale dostarczamy do klienta.

Marketing z wykorzystaniem treści nie jest bezpośrednią reklamą, a polega na budowaniu relacji z odbiorcą. Oznacza to, że produkt lub usługa, którą oferujemy, jest, co najwyżej na drugim planie i nie ingeruje przesadnie w treść. Jak to wygląda w praktyce?

Zjawisko marketingu z wykorzystaniem treści video lub audio można zaobserwować na przykładzie podcastów. Jak wygląda taka reklama? Oczywiście wszystko zaczyna się od oferty i przygotowaniu wstępnego scenariusza rozmowy. Zwykle reklama sprowadza się do wstępu i zaznaczenia, że „dzisiejszym partnerem jest marka X.” Po przedstawieniu partnera podcastu np. dostawcy internetu prowadzący podcast rozmawiają na temat, który jest tematycznie bliski temu, co oferuje partner, jednak nie rozmawiają bezpośrednio o nim. Jest to więc standardowy odcinek podcastu, w którym reklama nie wpływa na treść.

Polecamy: https://dmcp.com.pl/programowanie-bez-studiow-czy-to-mozliwe/

content marketing

Przykładowe tematy

Przykładowym tematem może być np. praca w domu, a jednym z naturalnych segmentów rozmowy „dobry internet do biura,”. Taka forma reklamy pozwala firmie trafić do grona odbiorców, ale nie przeszkadza w słuchaniu ulubionego podcastu. Pomaga ona w jego prowadzeniu, bo dzięki takiej współpracy, twórcy mogą się dalej rozwijać. Tym jest właśnie marketing z wykorzystaniem treści – nieinwazyjną reklamą, która wciąga odbiorcę. Jest więc absolutnym przeciwieństwem wyskakujących, niechcianych reklam, które tylko przeszkadzają w odbiorze treści.

Na przykładzie tekstu może być to wpis blogowy w podobnej formie co podcast. Autor bloga może podjąć temat, zostając przy przykładzie z podcastu, pracy w domu, opisać w swoim stylu trudności, jakie spotyka i zawrzeć w tekście nieinwazyjną reklamę o tragicznej relacji z poprzednim dostawcą internetu (zły bohater) oraz wybawieniu dzięki ofercie operatora X (dobry bohater). Marketing tego typu nosi nazwę storytellingu, a więc historii, w której istnieje problem, a rozwiązaniem okazuje się dany produkt lub usługa. Historia powinna być prawdziwa, ale tego musi pilnować przede wszystkim autor bloga, żeby nie stracić autorytetu czytelników przez zmyśloną historię w celach zarobkowych.

Skuteczność marketingu

Marketing tego typu jest skuteczny, ponieważ odbiorcy mają świadomość, że autorzy ich ulubionego podcastu, czy bloga, muszą z czegoś żyć, więc współprace są im potrzebne, a jeśli reklama da szanse do pogadania na ciekawy temat czy napisania ciekawego wpisu to dla czytelników jest to czysty zysk i sytuacja typu win-win dla każdej ze stron.

Działania tego typu nie ograniczają się jednak do kupowania reklam w podcastach, video, czy artykułów sponsorowanych, bo liczą się również treści obecne na stronie internetowej firmy, a najlepiej dedykowanym blogu. Na rynku panuje ogromna konkurencja i dlatego tak ważne jest, żeby codziennie dostarczać potencjalnym konsumentom wartościowe treści, a tym samym przypominać o sobie. W tym celu każda firma, powinna prowadzić tematycznego bloga, kanał na YouTube oraz być aktywna we wszystkim mediach społecznościowych dodając wszędzie odpowiedni content wysokiej jakości.

Poza budową marki działania polegające na ciągłym budowaniu treści przekładają się bezpośrednio na wzrost ruchu organicznego pochodzącego z wyszukiwarek oraz zasięg wszystkich mediów społecznościowych, co z pewnością przekłada się na wzrost wyników finansowych danej firmy.

Treści wysokiej jakości a SEO i social media

W 2019 roku Google wdrożyło algorytm nazwany „Bert,” dzięki któremu algorytm wyszukiwarki nauczył się rozpoznawać nie tylko unikalną i czytelną treść, a rozumieć jej sens, czyli np. powiązane słowa kluczowe w tekście o danej tematyce. Aktualizacja ta wywróciła światem SEO, a zyskali ci, którzy już wcześniej postawili na treści wysokiej jakości.

Google od wielu lat powtarza, że treść jest kluczowym czynnikiem w procesie SEO, a aktualizacje, takie jak Bert, tylko to potwierdzają. Jak treść wpływa na pozycjonowanie strony w wyszukiwarce?

Najważniejszym czynnikiem jest tak zwane linkowanie wewnętrzne w obrębie strony. Co to oznacza? Każda domena ma dany autorytet, który definiuje się jako DA (domain authority), a ten autorytet przekazywany jest na inne podstrony i określany jako PA (page authority). Cała domena ma daną moc, a jej najsilniejszym elementem jest zawsze strona główna, bo to do niej odwołuje się większość linków zewnętrznych, ale też niemal wszystkie wewnętrzne również. Tak więc uzyskana na stronie głównej moc „rozlewa się” po całej stronie zwiększając wskaźniki PA konkretnych podstron, co nosi nazwę „Link Juice,” a w Polsce określamy to jako „rozlewanie się soczku (mocy domeny) po całej stronie.” Dlatego właśnie dodatkowe artykuły, które linkują wewnętrznie tematyczne wpisy obecne na naszej stronie, wpływają na skuteczniejsze „rozlewanie się soczku,” a więc wspomagają proces SEO.

Content marketing – linkowanie

Kolejną zaletą posiadania treści wysokiej jakości, czyli wartościowego tekstu, czy nawet unikalnych infografik jest to, że treści tego typu są często udostępniane, oraz linkowanie na tematycznych stronach. Jeśli do tego dojdzie, to możemy odpuścić sobie żmudny proces budowania linków, a nasza strona zacznie się pozycjonować samodzielnie – to właśnie magia marketingu z wykorzystaniem treści wysokiej jakości.

Ruch organiczny pozyskiwany z wyszukiwarki to nie wszystko, bo równie dobrze należy zadbać o media społecznościowe, na które treści powinny być udostępniane codzienne. Oczywiście nie chodzi o treści reklamowe, a przydatne treści z danej niszy, które mają na celu zwiększanie zasięgu naszej marki na danym portalu społecznościowym. Do takich zadań najlepiej wynająć profesjonalnego copywritera, którego praca polega między innymi na zarządzaniu mediami społecznościowymi, w celu zwiększa ich zasięgów, a więc budowania grona odbiorców i relacji z tymi odbiorcami.

Zobacz również: https://dmcp.com.pl/prawidlowa-organizacja-pracy/

content marketing co to

Content marketing przykłady

Marketing z wykorzystaniem treści nie jest w żaden sposób ograniczony formą, bo możemy go wykorzystywać w każdy sposób, tak długo, jak będziemy w stanie podpiąć się pod ciekawe treści w nieinwazyjny sposób.

Ciekawym przykładem jest kanał na YouTube działający pod logo i nazwą danej marki np. Piotr Kowalski – Firma Y. Sposób działania polega na tym, że Piotr Kowalski jest w tym wypadku prowadzącym kanału marki, otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie, jednak nie tworzy treści reklamowych, a dostarcza wartościowe treści w danej niszy pod szyldem danej marki w tle. Na taką współpracę bardzo często decydują się już znani twórcy, którzy chcą spróbować nowego formatu, ale nie mają na to środków, więc akceptują ofertę danej marki. Takie działanie jest dobre dla wszystkich, ponieważ reklamodawca zwiększy świadomość swojej marki, prowadzący będzie mógł się realizować i otrzyma najwyższej jakości sprzęt, a zainteresowani odbiorcy dostaną wysokiej jakości treści.

Innym ciekawym sposobem jeśli chodzi o content marketing jest tworzenie wysokiej jakości poradników, w których przewija się nasz produkt, jednak nie w formie inwazyjnej, a zwykłej sugestii. Marketing tego typu zakłada utworzenie poradnika, który realnie rozwiązuje jakiś problem i nie wymaga interakcji z naszym produktem lub usługą, ale delikatnie ją sugeruje, tak więc treść jest w pełni przydatna bez naszego produktu, jednak da się wykorzystać lepiej z uwagi na nasz produkt. Chodzi o to, żeby szanować czas odbiorcy, bo jeśli zacznie czytać poradnik, a w połowie okaże się, że musi kupić jakiś produkt, mimo że wstęp tego nie sugerował, to może poczuć się oszukany, że nie znalazł obiecanego rozwiązania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *