Odzież reklamowa, bluzy, koszulki reklamowe, znakowane uniformy dla pracowników oraz inne zabiegi związane z nadrukowaniem własnych treści na tekstylia będzie wiązało się z odpowiednim przemyśleniem projektu. Trzeba zapoznać się z dostępnymi na rynku metodami dodawania nadruku na odzież, części garderoby z jakiej możemy skorzystać i wielu innych kwestii. W tym artykule postaramy się wytłumaczyć kilka kwestii związanych z personalizacją odzieży reklamowej różnych znanych producentów – Fruit of the Loom, Regatta, Slazenger czy Malfini.
Metody znakowania
Osoby niewtajemniczone mogą sobie nawet nie zdawać sprawy z tego, że istnieje dużo możliwości dodawania nadruku na odzież. Przyjrzyjmy się kilku dostępnym metodom nanoszenie treści.
Haft komputerowy
Haft komputerowy to jedna z najbardziej popularnych metod nanoszenie treści na materiał. Dzięki wykorzystaniu nowoczesnych maszyn, które zaprogramowane są przez komputery można zrealizować różne wzory. Aby całość świetnie się prezentowała oprócz wyszycia wzoru, na wewnętrznej stronie ubrania często dodaje się flizelinę. Taka dodatkowa warstwa materiału ma za zadanie wydłużyć żywotność wzoru, ponieważ będzie pozwalać na lepsze zachowanie się oryginalnego kształtu. Dla lepszego zrozumienia omawianej przez nas metody poszerzymy naszą wiedzę o trzy pojęcia – haft bezpośredni, haft pośredni oraz haft 3D. Jak pewnie większość z was się domyśla chodzi tutaj o miejsce wykonania ozdoby, gdzie w pierwszej sytuacji będziemy haftować bezpośrednio na materiale, w drugiej na dodatkowym nośniku, który to będzie przyszyty do stroju, a ostatni rodzaj dzięki wykorzystaniu specjalnej gąbki nadaje wzorom trójwymiarowego efektu. Hafty będzie można wykonać na różnego rodzaju materiałach o różnej grubości, czyli przewiewne koszulki polo z nadrukiem oraz cieplejsze bluzy będa mogły być oznakowane w ten sposób.
Naszywka
O naszywkach wspomnieliśmy już trochę w powyższym akapicie, ale temat też jest szerszy niż mogłoby się wydawać. Każdy z nas spotkał się kiedyś z naszywką, czyli wzorem wyhaftowanym na kawałku materiału. Ten rodzaj znakowania jest bardzo popularny, szczególnie gdy powierzchnia, na której będziemy pracować na strukturę, która utrudnia wykonanie tradycyjnego haftu. Dodatkowo możemy wymienić jeszcze trzy rodzaje naszywek.
- Naszywka sublimowana to rodzaj znakowania wykonany na materiale poliestrowym. Wybierając tą metodę będziemy mogli wybrać sposób wykończenia – matowy lub błyszczący.
- Elastomer – dzięki wykorzystaniu PCV może przyjąć formę trójwymiarowej, giętkiej naszywki.
- Grawerowanie laserowe będzie korzystało z wiązek laserowych, które będą wybawiać kolor podstawowy materiału.
Tłoczenie
W tej metodzie będziemy korzystać z cech konkretnych materiałów, które pozwalają na wytłuczenie naszego loga.
Druk sitowy
W tej technice druki będziemy wykorzystywać matrycę, przez którą przetłaczana będzie farba. Zastosowań druku sitowej jest więcej niż tylko do wytwarzania odzieży, ponieważ można go również wykorzystać do znakowania przedmiotów uformowanych.
Termotransfer plastizolowy
Termonadruk w procesie nanoszenia wzoru na materiał będzie wykorzystywał wysokę temperaturę, która będzie wgrzewała wzór w materiał. Oprócz tradycyjnych nadruków plastizolowych możemy się również spotkać z nadrukiem, który zaopatrzony jest w odblask. Tutaj farby muszą posiadać specjalne właściwości odblaskowe.
Jeśli ciekawi Cię jak wyglądają nadruki odblaskowe wejdź na – https://sklep-logos.pl/pl/i/TERMOTRANSFER-PLASTIZOLOWY-Z-ODBLASKIEM/48
Termofransfer cyfrowy
Transfer cyfrowy również będzie polegał na wgrzewaniu w tkaninę, ale posiada on kilka zalet. Daje dużo większe możliwości przy wyborze barw i ich tonów oraz pozwala na odtworzenie bardziej skomplikowanych wzorów.
Sublimacja
Ten rodzaj nadruku będzie wykorzystywany najczęściej na jasnych poliestrowych materiałach. Po zadrukowaniu wzór powinien być trwały i niewyczuwalny.
Jak dobierać metodę znakowania?
Osoby niewtajemniczone mogą nie zdawać sobie nawet sprawy, że koszulki polo z nadrukiem, polary, czapki lub kurtki można, a czasem nawet trzeba wykonać inną metodą. Zobaczmy, na które kwestie należy zwrócić szczególną uwagę podczas szukania dla siebie najlepszej opcji.
Ilość szczegółów
To co jest pewne, to fakt, że nie będziemy mogli zmienić naszego loga. Jest ono reprezentacją firmy, więc powinno ono być takie same we wszystkich miejscach, czyli na odzieży pracowniczej lub reklamowej również. Przez to niektóre sposoby nanoszenia wzorów będą niemożliwe, ponieważ ograniczać nas mogą kolory lub jakość drobnych elementów. Dokładniej mówiąc w przypadku sitodruku będziemy mogli skorzystać jedynie z kilku kolorów naraz, ale już w przypadku sublimacji można już odtworzyć całą paletę CMYK. Dbałość o szczegóły będzie zachowana w transferze cyfrowym, ale w przypadku drobnych grafik może być konieczne zastosowania apli, które będą obrysowywać poszczególne elementy.
Kwestie budżetowe
Tutaj też należy się chwilę zatrzymać i najlepiej będzie przeprowadzić kalkulację kosztów. Chodzi tutaj o to, że koszty różnych metod znakowania zależą w dużej mierze od powierzchni nadruku, poziomu skomplikowania wzoru oraz wielkości zamówienia. Może się bowiem okazać, że na ogół droższy haft przy większym zamówieniu będzie tańszy niż wydruk. Najłatwiej będzie skontaktować się z przedstawicielem danej firmy i przedstawić mu nasze oczekiwania, tak abyśmy mogli otrzymać gotowy kosztorys, gdzie przedstawione będzie zestawienie cen w zależności od ilości i konkretnej techniki wykonania nadruku.
Rodzaj materiału
Jak już pewnie zauważyliście nie każda metoda znakowania będzie pasowała do każdego rodzaju tkanin. Najlepiej jest słuchać zaleceń specjalistów w tej dziedzinie, ponieważ oni zrobili już pewnie nie jeden projekt. W większości przypadków przy wybranej metodzie podane są możliwe materiały i zalecenia zespołu wykonującego nadruk, ale warto na początku mieć jakiekolwiek pojęcie w tej kwestii. Co to oznacza? Gdy chcemy oznakować naszym logiem materiał o trudnej strukturze dobrym wyborem będzie wybór naszywki. Ograniczony wybór będziemy mieli również, jeśli chcemy ozdobić polar, ponieważ ze względu na właściwości tego materiału musimy poświęcić mu szczególną uwagę. Najczęściej poleca się wybieranie haftu komputerowego, naszywki lub tłoczenia. Gdy zależy nam na oznakowaniu kurtek softshell metodą sublimacji istnieje ryzyko, że barwnik pofarbuje kurtkę nie tylko w pożądanym miejscu, więc bezpieczniej będzie wybrać inną metodę. Szczególnie, że firmy często zaznaczają, że istnieje możliwość takiej sytuacji przez co odpowiedzialność spada na konsumenta.
Konkretna część garderoby
Wybierając nadruk będziemy też musieli zdecydować się na jakim rodzaju odzieży będziemy chcieli go umieścić. Jeśli chcemy zapewnić pracownikom elegancki strój z pewnością wybierzemy koszule z haftem komputerowym, a gdy naszym zadaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa będziemy szukać ofert odzieży roboczej z odblaskami, a z kolei dla osób, które pracują w zmieniających się warunkach atmosferycznych konieczne może być zakupienie kurtek lub kamizelek z logiem. To jaki rodzaj odzieży nas najbardziej interesuje też będzie miał wpływ wybór konkretnego rodzaju znakowania, tak aby był on możliwy w naszej sytuacji.
Podsumowanie
Wybór konkretnej metody nadruku może na początku wydawać się przytłaczający, ponieważ mamy olbrzymią ilość możliwości co do materiału, części garderoby, sposobów znakowania, ale po zapoznaniu się z dostępnymi możliwościami nie powinniśmy mieć większego problemu z doborem metody. Jeśli nie jesteście pewni czemu to już spieszymy z wyjaśnieniem – gdy będziemy zaznajomieni z ofertą od razu będzie można wyeliminować metody, które nie pasują do naszej branży i sytuacji. Najprościej będzie wybierać znane i sprawdzone metody, ponieważ prawdopodobieństwo, że coś pójdzie niezgodnie z naszym planem jest wtedy dużo mniejsze.
Źródła: